martes, 13 de marzo de 2012

DAFO. Anàlisi de les fortaleses i oportunitats

A NIVELL DE CENTRE (FO)

FORTALESES

  • Potenciació de l'autonomia dels infants. Aquest és, segons el PEC, un dels aspectes principals pel que fa al desenvolupament de les diferents capacitats dels infants. a més, tal com s'explica al currículum, un dels objectius primordials del període 0-3 és "adquirir progressivament autonomia en les activitats habituals i en l'organitxació de les seqüències temporals i espacials quotidianes". 
  • Sensibilització multicultural i plurilingüista. En aquest segon trimestre es va decidir fer un projecte comú entre tots els nivells basat en la interculturalitat, ja que en aquesta escola s'acullen a un gran nombre de famílies immigrants. Per això, pensaven que era important conèixer les diferents cultures de les famílies de l'alumnat i que d'alguna manera es sentissin acollits com a "casa seva". Dins en centre podem trobar senyes d'aquest projecte.

  • Activitats en el pla d'acollida dels infants 
  • Activitats heterogènies. Durant 6 setmanes, tots els dijous s'ha realitzat una activitat heterogènia. Aquesta està basada en l'experimentació amb aliments de països diversos (es troba dins la programació de la interculturalitat). 

  • Assignació del personal en el nivell amb criteris educatius (acompanyament). Els infants que comencen l'escoleta als 6 mesos tenen la mateixa tutora fins que acaben. S'estableix un profund vincle entre infant i educadora, sense oblidar també les famílies, que juguen un paper molt important al llarg dels anys que dura aquest cicle. L'educadora té la possibilitat d'adaptar molt millor la seva pràctica educativa a les necessitats dels infants, ja que té la possibilitat de conèixer-los en profunditat i seguir molt de prop la seva evolució. 


  • Bona organització espais. Dins el centre trobem tots els espais (aules, menjador, pati..) amb molt bona accessibilitat. A més a més, destacar la comunicació que hi ha entre totes les aules. Aquestes, comparteixen un espai de pati que no es troba a l'aire lliure (perfecte pels dies de pluja i fred). Es troba tancat per persianes les quals permeten dividir o ajuntar l'espai desitjat. A sota, es poden vorer els plànols del centre: l'entrada principal i un passadís que comunica totes les aules del centre. La cuina, el menjador i la bugaderia es troben situats a l'altre extrem de l'escoleta. Podríem dir que el disseny de l'espai, arquitectònicament parlant, permet una bona comunicació entre tots els espais del centre i afavoreix les relacions entre les diferents persones que hi conviuen.

 

OPORTUNITATS

  • Implicació i participació de les famílies en els projectes de l'aula. Durant aquest trimestre s'ha realitzat una activitat anomenada "La maleta viatgera". Els pares dels infants han escollit un dia de la setmana i junt al seu fill han mostrat a la resta de la classe la seva història, d'on provenen i les coses típiques del lloc d'origen. 
  • Serveis comunitaris aprofitats. Prop del centre trobem el poliesportiu, el qual utilitzen els alumnes del centre per realitzar la psicomotricitat. 
  • Els voltants del centre ofereixen diferents oportunitats d'aprenentatge per als infants. Hi ha un parc infantil a un centenar de metres de l'escoleta, on hi ha situada l'associació de veïns. Disposa, a més, de taules i bancs per poder menjar. Tanmateix és un espai que no han utilitzat mai i seria interessant realitzar una nova proposta educativa per tal de trobar-li alguna utilitat, a l'igual que el poliesportiu. 



A NIVELL D'AULA (FO)


FORTALESES

  • Potenciació de l'autonomia dels infants (rentar mans, menjar tot sols, anar al bany...). A continuació deixo algunes imatges que ho mostren.

  • Sensibilització multicultural i plurilingüista. Al segon trimestre s'ha treballat el projecte de la interculturalitat. A la nostra aula, a més de totes les activitats programades, trobem un racó dedicat al tema. 

  • Els infants són acompanyats al llarg de la seva escolarització al centre pel mateix tutor/a
  • Planificació del que es durà a terme al llarg del trimestre. Dins la PGA (Programació General d'Aula) trobarem les programacions del primer, segon i tercer trimestre de cadascun dels nivells. En el nostre cas, aquestes són les programacions establertes per als tres trimestres: La interculturalitat; les professions; la tardor. 
  • Suport de membres de l'EAP (Equip d'Atenció Primerenca) una vegada per setmana. En el PEC trobarem explicitat que l'EAP realitzarà funcions de valoració, atenció i intervencions de nens amb necessitats educatives especials, i també realitza funcions d'assessorament metodològic i ajuda en l'elaboració de documents interns. A més, en aquesta fotografia, podem observar una altra fortalesa:  Model pedagògic basat en l'educació inclusiva. Dins l'aula tenim una alumna amb hipoacúsia la qual és tractada dins l'aula per aquest equip educatiu.
Adults presents: Charo (tutora) i Hèctor (Membre de l'EAP)
  • Seguiment de rutines que afavoreixen la seguretat emocional dels infants. 
  • Es considera a l'infant amb respecte, rebutjant les idees preconcebudes i els prejudicis sobre les seves capacitats. S'accepten les seves característiques (ritmes, interessos, capacitats...). Aquest punt forma part de la cultura del centre i ho trobem reflectida la nostra aula. 


OPORTUNITATS

  • Col·laboració i implicació dels pares en les activitats i l'educació dels seus fills.


  • Utilització del poliesportiu proper al centre per a la realització de la sessió de psicomotricitat. 
  • Col·legis d'Educació Infantil i Primària pròxims a l'escoleta amb els quals comparteixen moments. Prop del centre trobem el CEIP Sant Antoni i Can Bonet. El tercer i quart nivell realitzen visites al final de curs a aquests centres per ensenyar-los la nova escola a la qual segurament aniran després d'acabar en juny el curs. Així també es prepara als infants per aquest canvi tan important. A més d'aquesta sortida, també realitzen alguna activitat puntual amb ells, així com per exemple, el dia de la pau. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario